Op www.frankwatching.com las ik een interessant pleidooi om onze webteksten creatiever en persoonlijker te maken. Toch blijven we de oude SEO-trucjes in onze content toepassen, terwijl we het misschien beter over een andere boeg gooien…

Nieuwe motor

Google heeft ervoor gezorgd dat we met z’n allen minder creatief zijn gaan schrijven. Google is namelijk een robot en die heeft niet direct een boodschap aan teksten met gevoel. Om hierop in te spelen en onze webpagina’s te laten scoren in de zoekresultaten, voeren we bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek uit en proberen we de zoektermen, die we zorgvuldig geselecteerd hebben, op een natuurlijke manier te integreren in onze teksten. Liefst op plekjes waar Google meer aandacht aan besteedt, zoals een titel of tussenkopje, een alt-tag of een opsomming.

Maar wat blijkt? Google heeft de methode om zoekresultaten te rangschikken grondig aangepakt. Google zelf zei: “We hebben de oude motor uit de auto gehaald en er een nieuwe ingezet.” Het nieuwe zoekalgoritme wil zoekopdrachten gaan begrijpen en interpreteren door bijvoorbeeld relaties te leggen tussen termen. Met een flinke dosis kunstmatige intelligentie wil Google nu in plaats van een zoekmachine een antwoordmachine worden.

Het systeem is zelflerend: met iedere zoekopdracht leert het nieuwe patronen en ontwikkelt het nieuwe inzichten. Omdat het registreert hoe de bezoeker reageert, is het in staat te ontdekken welke teksten de mensen het meest raken. Anders gezegd, Google leert zichzelf gevoel aan.

Toch blijven we met z’n allen de oude trukendoos bovenhalen, want die werkt nog steeds. Zo dreigt het gevaar van eenheidsworst en helpen we de het nieuwe, zelflerende Google niet om ‘gevoel’ te krijgen en ‘menselijk’ te worden. Terwijl we in onze teksten soms beter gewoon onszelf kunnen zijn en blijven…

De hele post met enkele concrete tips kun je lezen op Frankwatching: