Men zegt weleens dat dokters de slechtste patiënten zijn. Of dat klopt of niet, dat laten we hier in het midden… Maar voor ons, communicatiemensen, was het in elk geval een hele uitdaging om onze nieuwe website samen te stellen. We deden alsof Laterna Magica onze eigen klant was en stelden onszelf allerlei vragen over missie, boodschap, doelen, enz. Kortom, dezelfde vragen die je als klant van ons te horen krijgt.

Wat op onze nieuwe website zeker niet mocht ontbreken, waren klantengetuigenissen. De feedback van een tevreden klant is simpelweg onvervangbaar. Niet alleen zijn testimonials essentieel om het vertrouwen te winnen van toekomstige klanten. Net zo goed helpen ze een team om inzicht te krijgen in hun sterkten, maar dan bekeken vanuit het perspectief van de klant.

We overdrijven echt niet als we zeggen dat het ontwikkelen van klantenverhalen één van onze specialiteiten is. We creëren verhalen over projecten overal ter wereld en zetten de ervaringen van tevreden klanten om in waardevolle communicatietools. Tools die de producten, diensten, projectmanagementvaardigheden, enz. van onze klanten in de schijnwerpers zetten.

Zijn we dan ‘old school’? Het hangt ervan af hoe je het bekijkt. Getuigenissen van klanten zijn alvast niets nieuws onder de zon. Maar net omdat ze zo krachtig zijn, zijn ze vandaag nog steeds uiterst relevant.

Waar moet je aan denken als je begint aan een klantenverhaal?

Enkele zaken die we onze klanten vertellen, zijn de volgende:

  1. Laat de klanten hun verhaal vertellen, maar weet vooraf welke richting je wil uitgaan. De getuigenis moet namelijk perfect aansluiten bij je bredere communicatiestrategie.
  2. Je klanten die meewerken aan een testimonial zorgen ervoor dat jij er goed uitziet. Anderzijds moet jij er altijd over waken dat zij zich ook van hun mooiste kant laten zien!
  3. Vermijd ‘generieke’ verhalen. Ook al heb je diverse, min of meer identieke projecten, focus steeds op een verschillend aspect van je product of dienst en wees specifiek. Gebruik voorbeelden waar het kan.
  4. Als je de klant interviewt, doe dit dan telefonisch of, als het even kan, ‘live’ (en zeker niet via e-mail). Maak op voorhand een vragenscript. Speel in op de interessante wendingen tijdens het interview. Vraag door totdat je details te horen krijgt. Tracht aan cijfers te komen die aantonen dat je product of dienst inderdaad zo goed werkt als jij claimt. En houd ten slotte altijd in gedachten dat elk contact met je klant een onderdeel vormt van de relatie die je met hen uitbouwt.
  5. Tot slot: lezers zijn ook mensen! Zorg voor een levendige, heldere tekst, aantrekkelijke beelden, kortom, een verhaal dat de lezer inspireert.

Op onze Services pagina vind je meer informatie over klantenverhalen en onze andere diensten. Wil je graag vernemen hoe we je kunnen helpen om overtuigende klantenverhalen te ontwikkelen? Neem dan zeker contact met ons op.